neděle 16. září 2018

Knihovnička: Co nás za poslední dobu nadchlo


Knížky milujeme. Obě. Čte se u nás skoro denně. A do knihovny si chodíme pro nálož minimálně jednou za měsíc. V oddělení pro dospělé jsme asi tak tři minuty a už slyším mami jdeme, už jdeme na dětský. Takže knihy pro mě musím rezervovat, páč není čas ztrácet čas. Ne že bych stíhala zdokumentovat všechny, ale občas si vzpomenu a nějakou blejsknu, tak vám dám report. Nejdřív knihy klasika a někdy v budoucnu ještě leporela, protože těm samozřejmě ještě neodzvonilo a jsou mezi nimi poklady.

NADŠENÍ

Jak se máš Eliško? (L. Sunková, 65.pole 2015)
Pecka, kterou jsme nechtěli ani vrátit a dost uvažuju o tom, že si ji domů pořídíme. Krásné obrázky, přiměřeně věku pro dvou letou. O myšce a jejím dni. Jak vaří, sbírá houby, pere. Doplněno o kombinaci fotek s drobnými ilustracemi, na kterých jsou poklady z půdy, takové ty mlýnky, kamna, hrnečky... které známe z chalup a od babiček.





Ema ve školce (Gunilla Wolde, Albatros 2017)
Emu naopak jsem tu už do nebes vychvalovala, páč to bylo terno, ještě než Rózce byly dva roky. A na několik měsíců ji dokázala vystřídat jen tahle kniha. Volné pokračování a hlavně jeho druhá část Ema u doktora. Měli jsme ji půjčenou a jakmile bylo dosáhnuto maxima výpůjční lhůty musela jsem ji jít pořídit. Nebylo zbytí :-) Teď už frčí i spoustu jiných knih, ale k této se vracíme a já na ni nedám dopustit.







Petr, Ida a miminko (Grethe Fagerström, Gunilla Hansson, Albatros 1992)
Rodinný poklad, ještě po Honzíkovi a ségře. Téma u nás velmi aktuální. Uznávám, že komiksové zpracování a informace jsou pro krapet starší děti, ale my to pojali jako podklad pro vyprávění a diskusi. Takže Rózka věděla, že těhotné maminky jsou unavené, nervózní, je jim špatně. Zjistila jak miminko uvnitř vypadá, že tam má bazének, šňůru, koláč a čůrá si tam :-) Taky je tam dobře sepsané, že je maminka v porodnici a děti jsou zatím na hlídání a na spinkání jinde než doma, což je u nás ožehavé téma. A v neposlední řadě je tam vidět, že narození miminka je sice krásná věc, ale že mimi hodně pláče, že na něj sourozenci mohou žárlit a že maminka neví kde jí hlava stojí z toho všeho. Rózku kniha baví, zrovna dneska říkala jak jde rodit do postele. Občas za mnou přijde a řekne mi, že jsem nervózní. Tak snad si z toho vzala i to další podstatné :D


Mám Tě ráda (Astrid Desbordes, Axióma 2016)
Něžná knížka o bezpodmínečné rodičovské lásce. O tom jak má máma ráda napořád a za každých okolností. Moc rády si ji prohlížíme, povídáme u ní. Trochu jsem se bála, že bude na překážku, že hlavním hrdinou je kluk (ve smyslu, abychom to mohly vztahovat na sebe), ale nakonec je to fuk, páč si u ní povídáme i o nás. A tak slyším docela často, že si přečteme tu o Adámkovi. Od stejné autorky vyšlo ještě Mám Tě rád, sestřičko a Co mi řekl táta. Obě plánuju pořídit, páč tuším, že budou stát za to!


Říkání o víle Amálce (Václav Čtvrtek, Albatros 2015)
O prázdninách byl málokterý den, kdy by nám dcera (i několikrát) neoznámila, že je víla Amálka. Představovala se tak i cizím lidem. Vůbec jsme netušili, jakou vlnu rozpoutáme, když jí tento seriál na dovolené pustíme. To bylo tak, chtěli jsme si prostě vychutnávat úžasné snídaně a Rózku to neba. Do té doby jsme jí pouštěli na tabletu výjimečně Krtka v autě, nebo písničky. A pak nás napadla Amálka. No a je to hit! Příběhy zná už zpaměti. A skoro celá rodina taky. Já si je moc nepamatovala, ale víte, že tam jsou vtipné pasáže i pro dospělé. Takové hlášky jako "ty král, já král, jenže já mám flintu", nebo zlá kopřiva "jestli já někoho žahnu"... Je to první knííha, kde je opravdu dost textu a Róza to dává. Babička dokonce ušila bílé šaty a oslavu svátku jsme udělali v tomto duchu (možná bude článek). No a až opadne nadšení vrhnem se i na další Čtvrtkoviny, třeba Makovou panenku, nebo O hajném Robátkovi, nebo Pohádky z mechu a kapradí, je z čeho vybírat, koukala jsem, že mimo těch známých, co byly jako večerníčky, sepsal nespočet knih, o kterých jsem nikdy neslyšela, třeba budou také stát za to!

HEZKÝ/MILÝ/DOBRÝ, ale nám asi jednou na půjčení stačí.

Hádej, jak moc Tě mám rád - Jaro/léto. (Sam McBratney, Svojtka & Co 2015)
Nad základní knížkou jsem se rozplývala. tu milujeme do teď. No a pak jsme viděli v televizi pár dílů seriálu a ten je úžasný taky. Znělku si zpíváme. A oříškoví králíci jsou prostě top. Možná proto mi tyhle dle ročního období nestačí. Mají zase krásné ilustrace. Hezký jednoduchý a poučný text. Ale už je to prostě pokračování. Nicméně neříkám, že nemáme v plánu si teď půjčit podzim a v zimě zimu ;)





Lili a Momo (Katarína Macurová, Albatros 2017)
Tady u té knihy jsem hodně zvažovala zařazení. Róze se líbila hodně, mně vlastně taky. Byla milá, s poselstvím. O přátelství. Rozhodně stojí za přečtení. Ale nakonec jsem ji na náš wish list nedala. Nicméně fanoušků bude mít určitě dost. Zkuste.









Husa Líza (Petr Horáček, Portál 2012)
O huse Líze a jejích tužbách mít schopnosti jako jiná zvířata. Horáček je sázka na jistotu. Takže proč ne. Nicméně tenhle kousek nemá třeba na Dlouhou cestu, to je má srdcovka! Určitě chci zkusit ještě třeba Papuchalka Petra...











Kde je tučňák Pip (S. Junakovič, Thovt 2005)
Knížka, kde jde hlavně o hledání. Takže pro děti, které rády hledají schované postavičky schované v ilustracích ideál. Tohle už je trochu těžší varianta, řekla bych asi pro trochu starší. Nicméně je to ten typ knihy, který stačí na chvilku, páč pak už víte, kde hledat ;)









Zuličníci (Matěj Derec k Hard, Mladá fronta)
Působila na mě jako zajímavá kniha, ale přiznám se, že celou jsme ji nedali. Na Rózu tehdy ještě moc textu. Možná zkusíme ještě jednou později. Je o rodince smyšlených malinkých tvorů, o tom jak jim zlé děcko rozkopalo domeček a jak se snažili najít nové místo k životu. Dala bych jí šanci, už kvůli těm fotografiím.



Šťastný skřítek (Max Bolliger, Paseka 2012)
Knížka krásná, hlavně kvůli ilustracím Petra Síse. I příběh je hezký, jednoduchý, o skřítkovi, který má překrásný hlas, ale zachce se mu drahých věcí, páč si myslí, že bude šťastnější. Ponaučení tu je a četli jsme ji mockrát. Ale úplně mě nechytla. Nicméně chystám se na další knihy tohoto ilustrátora!




Veršované rozcvičky pro kluky a holčičky (Romana Suchá, Portál 2009)
Tuto knížku jsem kupovala spíš pro sebe. Vím že se mi bude hodit v mé další práci. Znala jsem ji už z práce v MŠ. A teď jsem ji využila i v jesličkách. Vám třeba říkačky k cvičení budou taky vhod. 




Ještě bych mohla sepsat ty, co bych nedoporučila, co mě neoslovily, ale předpokládám, že by to asi nikomu k ničemu nebylo... Ale překvapuje mě třeba, kolik je knížek, kde není úplně dobrý vzor řešení problémů. Když pomineme výtvarné zpracování, nebo samotný jazyk knihy. Tady jsem opět vděčná za knihovny, kde si člověk může knihy v klidu prozkoumat, pročíst a zjistit zda stojí za to.

5 komentářů:

  1. Krásné tipy, moc děkuji!

    Ačkoliv znám Váš blog z "montessori kruhů" už dlouho, zakousnout do článků jsem se rozhodla až teď. A hned tento první, ke kterému se dostávám, je nabitý informacemi. Já si snad na všechny Vaše tipy, rady a postřehy z článků budu muset pořídit speciální notýsek! :)

    Mějte se krásně!
    Silvi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc dekuju za chvalu. Mam radost, kdyz se tipy hodi i nekomu dalsimu! Uzivejte krasny podzim ;)

      Vymazat
  2. Děkuji moc za vaše články. Už dlouho zde nacházím inspiraci na všechno možné. Tentokrát jsem hledala, jaké další knížky půjčit pro 2,5 letou dcerku a už mám sáhodlouhý seznam :)

    Jinak od Petra Horáčka máme rádi Husu Lízu i Papuchalka Petra. Dlouhá cesta nás naopak nezaujala. A pak text u knížky Mám tě ráda mi přišel maličko manipulatviní. To jsem byla překvapena. Dcerce se naopak knížka velmi líbila.

    Pavla

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)