úterý 6. října 2015

Balkónová zahrádka

Rok se s rokem sešel a zase rekapituluji, jak to s tou zahrádkou bylo... (Loňské zážitky) Na jaře jsem se do toho pustila s vervou. Koupila jsem si hromadu knih, které jsem nutně k pěstování potřebovala a ve finále je skoro neotevřela :D O Velikonocích jsem se dala do setí semínek a sázení toho co jsem si v zahradnictví Chládek nakoupila. Tam jezdíme jen jednou do roka na jaře, protože tam vždycky nechám majlant (a pak mi stejně polovina chcípne...) No a i když jsem se před rokem zařekla, že už nebudu tak divočit a zkoušet kde co, bylo to ve velkým. Zkrátka jsem vysela, kde co.

Listová zelenina 
Jak už jsem psala vloni, všechna ta zeleň (typu špenát, mangold, rukola, polníček, trhací salát) pomalu roste, pak z toho tolik není a nakonec to napadne nějakej škůdce... Ale na druhou stranu, než začnou plodit rajčata, papriky, jahůdky, ještě to potrvá a to zelený se akorát hodí do jarních smoothie a to je fajn si natrhat čerstvé za oknem, aj naši králíci lupení ocenili :-)

Kořenová zelenina
Zasela jsem ředkvičky a kulatou mrkev. Vím, že jsem říkala, že ta kulatá mrkev za to nestojí, ale semínka zbyly a zase nať od mrkve i lupení od ředkviček se dobře hodí do koktejlů, mini mrkvičkami nepohrdly Buchťata a mini ředkvičky co pálili jak čert, i když nebyly větší jak malíček, snědl Honzík.

Tykve
Cukety i dýně jsem vysadila do malých květináčků a později přesadila na záhon u našich, přesto jsem ale neodolala a dvě si nechala do velkého květníku. A řeknu Vám, je to fakt k ničemu! Už ne... dýně se zamotá do všeho ostatního, cuketě začnou hnědnout listy, květů spousta a plody žádný. Takže jedině předpěstovat na zasazení.

Jahody
Těšila jsem se, jak letos budou jahody plodit víc, když už budou dva roky starý a ono velký kulový - umrzly. Takže jsme kupovali nový. A ty plodí a jahůdky jsou dobrý. Není to na koláč, ale sem tam do pusy, ale za to přes celé léto i ještě teď se to tam červená.

Rajčata
Vysela jsem letos červené i žluté a jedou, sice jsou to měnší plody, než kupovaný cherry rajčata, ale výborný (hlavně červený, žlutý jsou takový vodový).

Paprika
Měla slovy tři plody... Ale teď kvete jak blázen...

Broskvoň

Prosadila jsem si stromeček - zakrslý. Po tom, co jsem ho ošmikala, zakrslý je :-) Ale je to divný, vůbec  nevykvetla (podotýkám před střihem), pak se jí začly kroutit listy (takže asi kadeřavost) a nakonec se na ni přemístili svilušky se svýma pavučinkama. A listy jsou ošklivý. Nevím jestli mám čekat, že to příští rok bude lepší a dát jí ještě šanci. Nebo zlikvidovat, aby mi ještě nepřenesla brebery na novou potencionální úrodu...

Ostružina
Tak ta opravdu zakrslá nebyla, šlahouny se nám pnuly celým balkónem, než na ni vlezly svilušky, těch se nedařilo zbavit a nakonec to skončilo tak, že jsem ji nemilosrdně ostříhala a byl pokoj, dokonce znovu obrazila, ale stejně jako broskvoň bez plodů, mrcha jedna.

Borůvka
Spoustu nových větví, květy a plod nikde. Půjde do záhonu.

Bylinky 
Bylinkám se daří docela dobře. Ze semínek se mi podařila jen bazalka a heřmánek. Ostatní sbírku jsem dokoupila - tymián citrónový, mátu, šalvěj. Heřmánek mi obsypaly mšice (musela jsem ho zlikvidovat) a ostatní napadla třásněnka, ale vždy to ostříhám a alespoň něco jde použít.

Kdybyste měl náhodou někdo zaručené tipy, jak na škůdce a ti už se pak nikdy nevrátili, tak sem s nimi, budu neskonale vděčná.

Řeknu Vám, že v době největšího ouzka, když mi všechno chcípalo vedrem a co neschlo, to likvidovali škůdci, jsem si říkala, že za tu námahu mi to nestojí, ale teď, když jsou jahody i rajčátka, tak si říkám, že do toho půjdu znovu. Vždyť je s tou zelení balkón veselejší a králičatům se tam taky určitě líbí..


2 komentáře:

  1. To by člověk nevěřil, co vše se na balkon vejde! Máte to moc hezké, miluju zelené balkony, navíc užitkové :-)

    Že na to už kašlu, to si taky říkám každý rok, ale ta úroda ze to prostě stojí. A není nad to vyběhnout a uzobávat a mít čerstvé bylinky kdykoli po ruce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-)
      Je to radost, jen kdyby to ty mini potvory nelikvidovaly. Ale příští rok do toho půjdu zas :-)

      Vymazat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)