pondělí 13. listopadu 2017

Zvířecí rodinky


Máma, táta, dítě/mimi. Rodina. Téma, které je u nás teď hodně aktuální. Plynule navázalo na to, jak Rózka u všeho pojmenovávala malý/velký. Pak bylo všechno máma/mimi. A když říkám všechno, myslím všechno. Krom zvířat třeba i máma a mimi strom. Máma a mimi kanál. Houba. Lžička. A pak do party přibrala i tátu. V praxi to vypadá třeba tak, že ona celý den vláčí v ruce malou lišku a já nebo Honzík se musíme starat o velkou lišku, která tak dohlíží na to, jak vařím, nebo myju nádobí. Podle toho jestli je s liškou v kurzu Honzík nebo já, je to táta nebo máma. A když je to máma, musí také lišce dávat pít mlíčko. Prostě sranda. A když ji to tak baví, rozhodla jsem se zalaminovat i zbytek zvířecích karet.

Původně jsme měli jen jednoho zástupce zvířecí rodiny a přiřazovali jsme figurku. Teď už máme celé rodiny. Ale na třídění je nemůžu dát všechny. Stačí třeba 4 rodinky. Tak aby ji to po celou dobu bavilo a měla radost z dokončené práce. A nebojte, nehustím do ní býk/kráva/tele, na takové motání hlavy je času dost. S tímto pojmenováním mají kolikrát problém i pětileté děti ve školce. Ale prostě jen úkoluju: najdi mámu krávu, tátu krávu a malou kravičku/tele. U některých zvířat si mohu dovolit použít i konkrétní pojmenování, protože ho Rozárka zná třeba z knížek, nebo zvířátka během léta prostě viděla naživo. A občas mě dost překvapuje, co ví. To jsem jí takhle jednou nevýchovně řekla, že je tele a ona na mě kývla, jako že jo, že malá bů :D 

To je naše momentální senzitivní období. Jaké je to vaše?



4 komentáře:

  1. Tak nemyslím si, že zrovna Rózu byste to Vy nenaučila, ale asi byste se divila, že přítelův syn neuměl býk/kráva/tele ani v prvouce v první nebo druhé třídě, kdy se to probírá a to mi přijde jako fakt průšvih:/ Když se musel učit i takovýhle základy, nestíhal pak samozřejmě psaní, čtení a matiku:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No... nedivila :-) Vím že jsem hrstku dětí ze školky do školy s toto neznalostí vypustila... Děti jsem dostala až na poslední rok předškolní docházky a zjistila jsem spíš náhodou, že se ne všechny v názvech vyznají. Samozřejmě, že jsme s kolegyní nějaké to opakování zařadily, ale v posledním roce už se prostě dělají hlavně jiné věci a citlivé období na učení zvířat je v tu dobu spíš fuč a většinu dětí opakování hospodářských zvířat fakt nebaví. Při konzultacích s rodiči jsem na to upozornila (ne jako nedostatek, ale spíše možnost, jak strávit nějaký volný víkend, vzít děti na výlet, mrknout se někde na skutečná zvířata, zahrát si kvarteto se zvířátky, pexeso - nemám ráda dril, jsou lepší způsoby), ale představte si, že jsem se setkala i s reakcemi, proč to po nich chci, kdybychom je raději učili hezké písničky a dělaly víc věcí na výstavku, že přeci nejsou ve škole...

      Vymazat
    2. je fakt, že kamarádka učí ve školce a předškoláky učila i barvy, že jí bylo těch dětí líto, co by pak dělaly ve škole.
      Tak zas já bych to od nich ocenila, že chtěli učit děti písničky a tvořit na výstavku:D Lepší, než kdyby chtěli, aby se děti mohly koukat na Soudkyni Barbaru a nevim co v TV:D:D Ale musím si Váš blog zapamatovat, fakt je, že děti mají na všechno senzitivní období a jak se prošvihne, už se neopakuje..a školáka tohle už nezajímá a je problém, aby se něco naučil, když ho to nebaví no.

      Vymazat
  2. Co petilete deti - ja teprve nedavno zjistila, ze pani od jelena neni srna, ale lan. A srnec neni zadny mlady jelinek, ale regulerne jiny druh. A to mam, prosim, vysokou skolu :-D... Jinak my tedy mimi a mamu strom nemame, ale za to se ted potykam s problemem, ze kdyz necemu reknu, ze je to male (treba maly medvidek), dcera to automaticky zacne hladit, neb si mysli, ze se po ni chce, aby mu udelala 'mala mala'. Jsem si to s tou detskou mluvou trochu zavarila :-D...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)