neděle 9. září 2018

Hračky a hrátky pro druhý rok


Článek o hračkách pro první rok života je nejúspěšnějším na mém blogu. Jsem ráda, že zde už tolik rodičů hledalo inspiraci. Proto jsem se rozhodla napsat pokračování pro rok druhý. Nejde o žádný povinný seznam, jen se pokusím sepsat, co si myslím, že je fajn procvičovat, co se osvědčilo u nás a co se domnívám, že by mohlo bavit i kluky. Budu se snažit zaměřit spíše na základ, tak nečekejte spoustu vymožeností, seznam do hračkářství a moderní serepetičky. Oproti prvnímu roku je zde i velký rozdíl v zevšeobecňování. Zatímco v prvním roce jsem hračky hodně přiřazovala k jednotlivým fázím vývoje, kterými si víceméně projde každé dítě, v druhém roce už dochází k větší individualizaci. Vývoj hrubé i jemné motoriky a hlavně vývoj fází a senzitivních období neprobíhá rozhodně univerzálně, tak zase platí přizpůsobte se vašemu dítku a jeho potřebám. Doufám, že článek pomůže jako inspirace třeba v častých otázkách (na různých fórech), co dát dítěti k prvním/druhým narozeninám, poraďte co k Vánocům pro rok a půl staré dítě apod. Třeba zjistíte, že jste se hodně zaměřili na nějakou oblast (na vláčky, auta a stavebnice a přitom chybí něco na vkládání a naopak...) Do mého seznamu se "probojovaly" pomůcky ve stylu montessori, ale nejsem žádný odborník a najdete tu i další běžné hračky, hry a pomůcky. A hlavně nic není špatně. Zatímco jedno dítě je velký "čtenář" a třeba se opravdu zajímá o různé znaky a symboly, jiné prožívá takový boom v hrubé motorice, že prostě na nějaké blbinky, "učení" ani zkoumání nemá ani pomyšlení. No dost k úvodu a jdeme na to.
Pro většinu rodičů nebude překvapením fakt, že veškerý vývoj vychází od vývoje hrubé motoriky. Z něj zpravidla vychází rozvoj jemné motoriky, hlavně motoriky ruky, koordinace ruka oko, ale i třeba motorika mluvidel. V konečné fázi tedy i rozvoj řeči a rozumových schopností. Prosím neberte to tak, že pokud dítě není zrovna sportovně nadané, nebude ani chytré, ale spíše tak, že pokud má problém třeba s řečí, je fajn procvičit i jemnou motoriku. Ale to už se dostáváme ke starším dětem. U rok až dvouletých dětí bych to nechávala hlavně na přirozeném vývoji a zájmech dítěte, není žádoucí dítě něco drilovat jen proto, že Pepíček od vedle to zvládá. Toto jsem zde nastínila k porozumění, proč hračky budu dělit tak a tak, i když nakonec se všechny kategorie mohou prolínat.


Rozvoj hrubé motoriky














  • Naprostá většina dětí se v průběhu druhého roku pustí a rozejde/rozeběhne. A začne bádání co já zvládnu. I když je to lákavé, vyhla bych se všem chodítkům, hopsátkům a asi i tlačícím hračkám, které mají za úkol dětem pomoci s chůzí. Věřte, že dítě to dříve nebo později zvládne samo. Ačkoliv kroky pak pro něj budou prioritou, je žádoucí, aby dítě i nadále lezlo. K lezení jej přiměje třeba TUNEL/PROLÉZACÍ PYTEL, ve kterém si zkrátka nestoupne. Ale zrovna tak můžete využít podlézání židle, stolečku, tunelu z deky apod.
  • Spoustu dětí má šplhací období. Venku začnou řádit na průlezkách a v přírodním terénu, doma je to trochu horší. Průlezkou se může zdát každá židle, gauč a police. Je třeba mít oči na štopkách. Pokud je dítě v této fázi a venku není zrovna počasí, je třeba mu dát možnost rozvíjet tyto schopnosti a ne vše zakazovat. Udělat například překážkovou dráhu z běžně dostupných předmětů v domácnosti. Nechat šplhat po bezpečných věcech. Pod dohledem. Dítě už začíná být dost chápavé, proto opakovat, že některé věci může dělat jen pokud je okolo dospělák. Je tu šance, že se lezení po schodech a nábytku dostatečně nabaží a nebude se vám houpat na lustru, když zrovna vaříte. Pokud byste raději přímo nějakou pomůcku, lze vybírat mezi různými domácími sestavami. V současné době je oblíbený třeba PIKLEROVÉ TROJÚHELNÍK, hezky sepsané informace jsou třeba tu. My jsme pro Rózu udělali takovou jednodušší verzi, která má vícero využití. Článek tady, a zde je k dostání.
  • Hodně se mluví také o HOUPACÍM PRKNU. Naše Róza jej dostala až k druhým narozeninám a myslím si, že dříve by ji asi nezaujal, ale ona není zrovna prototyp dítěte, které má velké pohybové choutky. Máme Utukutu a jsem s ním spokojená. I když u nás se na něm zatím moc nehoupe. Slouží spíše jako postýlka pro dítě i panenky, nebo jako klouzačka. má mnohé využití, ale stejně jako trojúhelník není to věc nezbytně nutná, ale je třeba se zamyslet třeba nad prostorovými možnostmi bydlení.
  • Co by ale v žádném případě nemělo chybět je MÍČ! Ten prostě nenahradíte. Dítě kutálí, zkouší do něj kopat, později i házet či chytat. Možná už doma máte dírkatý míč, který se dobře uchopoval už miminku. Ten se bude hodit třeba i na nácvik chytání, jednoduše proto, že není tak hladký a je za co vzít. Ale nekope se do něj nejlíp, takže prostě i opravdový míč/balón je must have.
  • Další z možností rozvoje hrubé motoriky, která je zadarmo jsou ŘÍKANKY A PÍSNIČKY S POHYBEM. Jsou různé knížky k tomuto účelu, ale pro začátek stačí zapátrat ve své paměti, nebo na netu. Kolo, kolo mlýnský apod. Ze začátku budete spíš dělat dětem divadlo, časem se přidají :-)
  • DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK. Plastová motorka, nebo pořádné odrážedlo, názory jsou různé. Většinu dětí to chytne, ale najdou se výjimky. My důkladně zkoumali trh a recenze a nakonec koupili k prvním narozkám Puki Pukilino, které má být vhodné už od jednoho roku. Dáma se na něm projela párkrát po obýváku, povozila plyšáky a pak nám tu rok zavázelo. Nechtěla na něj, nebavilo ji to, nezajímalo a ani dlouho nepřišla na princip odrážení. Až z něj vyrostla. Tak druhým narozkám dostala Puky Wutsch. Už jej vezme na milost, ale nadšená jezdkyně to zatím není. Proto radím, pokud se rozhodnete, pro něco jiného než motorku, berte z druhé ruky, nechají se sehnat fakt zachovalé, ať to když tak tolik nemrzí...


Rozvoj jemné motoriky
Fáze, kdy bude váš miláček sbírat z koberce každé smítko, zajímat ho budou malé částečky, mravenečci a prostě vše drobné. To je ta chvíle, kdy se vytasit s různým přebíráním, zkoumáním, přendáváním, vkládáním, vhazováním, navlékáním... Samozřejmě s přihlédnutím k možnostem a schopnostem dítěte. Práce s drobným materiálem vždy pod dohledem a po ukončení fáze, kdy si vše dítě strká do pusy. Mraky inspirace na domácí hraní s nulovou/nízkou investicí najdete na internetu. Já tu shrnu nejdříve hračky jako takové, pak mrsknu odkazy, co jsme v domácích podmínkách odzkoušeli my.


  • NAVLÉKAČKY. Navlékání předmětů na tyčku. Pro Rózku jsme udělali navlékačku na kroužky. Ale existuje samozřejmě mraky variací, kde se skládají třeba pyramidy a nakonec přijde hlava, panáčci/zvířátka... Různé materiály. Já mám ráda dřevo, takže za mě je top pro budoucího prcka tento medvěd. Výhoda naší navlékačky je v tom, že může předcházet těm těsnějším. Zkrátka kroužky mají vůli a jdou lépe nandávat, až se dítě zdokonalí, navleče i hračky kde díra přesně odpovídá průměru tyčky. Montessori varianta je úplně jednoduchá. Když zvládne dítě navlékat svisle, může zkoušet vodorovně, případně na zvlněnou tyčku... Domácí provlékání jsou třeba brčka odkapavačem. Navlékání cédéček
  • KORÁLE. Pokud zvládá dítě navlékat na statickou tyčku/drátek, může zkusit navlékat korále. Pozor na velikost. Děti do tří let by měly mít předměty větší než 3cm, ale sehnat takové kulaté korálky je náročné. Menší pod dozorem! Ale existují i s tvary a ty jsou větší.
  • BUSY/AKTIVITY DESKA. Deska, na které je přimontováno harampádí pro procvičování prstíků, různé zástrčky a závlačky, kolíky, otevírátka, klaksony... Na jednu stranu je jí vytýkáno, že tříští pozornost, protože je na ní prostě moc věcí najednou. Na stranu druhou, dítě se u ní opravdu zabaví. Pro naši Rózku ji tatínek udělal k prvním Vánocům, než jí byl rok a byl to hit. Od té doby po několik měsíců nebylo dne, kdy by se u ní nezabavila alespoň na chvilku. Nejprve si sama vybírala to, co pro ni bylo jednoduché, postupně přicházela na věci další. A víte co, jaké si to uděláte, takové to máte. můžete mít velkou desku se spoustou věcí i malou třeba se čtyřmi prvky. Nadchlo to lidi a my jich udělali i pár na zakázku. K dostání máme hotovou verzi a nově i třeba sadu na dodělej si doma sám (pro ty kteří chtějí vše dostat domů v krabici a neobíhat obchody).
  • Peněženka s kartami. Aneb vytahování karet z chlívků a procvičení prstíků.


Jako velcí

  • Starání se o PANENKU. Záměrně nepíši panenka pro holčičky. Páč s panenkou si hraje rádo i spousta kluků a není na tom nic divného. Ať už je to proto, že si hraje na tatínka nebo proto, že napodobuje maminku v péči o mladšího sourozence. Myslím si, že v tomto věku naprosto stačí jedna panenka, aby si k ní dítě vytvořilo vztah a přikláněla bych se spíše k nějaké jednodušší, klidně látkové. Není těžká, lehko se s ní manipuluje. Nemusí mít žádné vymoženosti, dokonce nemusí být ani převlékací. Dítě to v tomto období stejně neumí, ten čas přijde. Nevýhodu vidím v tom, že se látková nedá koupat, což mnohé děti baví. K panence stačí pár drobností, aby se o ní mohlo děcko starat, něco čím ji nakrmí. Možná postýlku, nebo pelíšek na spaní. Třeba kočárek. Ale s příslušenstvím nepřehánět. Zbytečně moc věcí rozptyluje pozornost a jen by se to všude válelo, bylo by neustále co uklízet.
  • KUCHYŇKA. Vaření ať už opravdové nebo jako baví holky i kluky. Stačí pár hrnců a vařečka. Ale myslím, že nějakou formou kuchyňky s dětským náčiním nadchnete většinu dětí. My dali Rózce dřevěnou k Vánocům. Ale kdo nemá třeba prostorové podmínky pro něco takového, stačí plastová krabice, kde budou uklizené všechny ty hrnečky, míchátka a potraviny a na víku budou naznačené plotýnky. Nebo jsem viděla třeba ušitý potah na židli, na sedací části plotýnky. v prostoru židličkových nohou otevírací část jako trouba.
  • UČÍCÍ VĚŽ. Aby dítko mohlo pomáhat u opravdové linky. Na trhu je několik výrobců. My si ji chtěli udělat samy ze stoličky z Ikey, ale než na to došlo, zjistili jsme, že Róza obstojně umí používat i tu, bez zábran okolo. Ale ona na sebe je dost opatrná, živější děti asi zábrany potřebují. Někde naopak funguje obyčejná židle a taky to jde. A vůbec nechte děti v kuchyni pomáhat, i kdyby to mělo být na zemi :-)
  • ROSTOUCÍ ŽIDLIČKA. Není hračka, ale jako velký dárek vhodná, páč i bazarová nemusí být úplně levná. Rostoucí židlička je fajn z ergonomického hlediska, dítě sedí rovně, má záda, kyčle, kolena i chodidla ve správném úhlu a jak roste, vše se přizpůsobuje. Tu je o naší renovaci. Zpětně vidím velký problém naší židle v nátěru. Jakmile na ní zaschne nějaké jídlo, je problém to seškrabat dolů... Ale předpokládám, že u původního nátěru to bude lepší?
  • ZAHRADNIČENÍ. Další aktivita, kterou děti moc rády budou zkoušet s Vámi. Kdo je vášnivý zahrádkář může svému bobíkovi pořídit zahrádkářskou sadu pro malé. My si loni v létě vystačili s konvičkou, páč nejraději dcera zalévala, nebo trhala co vyrostlo, nejčastěji do pusy, méně často do košíku. Letos by si bývala byla vystačila s mým nářadím, ale prarodiče koupili růžové, tak má vlastní.
  • ÚKLID. Sada na uklízení. Aneb děti chtějí dělat to co my. A zrovna s velkým koštětem to batolatům moc nepůjde. Tu je odkaz na dětské. Zrovna tak by měly děti vědět, kde je hadřík a jak ho použít, ten už mít ale speciální nemusí :-)

Řeč

  • KNÍŽKY. Tady asi nelze pochybovat o jejich smyslu. Alespoň pár se jich najde v každé domácnosti s dětmi. O základních tipech leporel, kde je fajn mít od každého jeden kousek, jsem napsala samostatný článek. Další článek o knihách novinkách tu. A jak už táhlo na druhý rok, začali jsme číst i knihy s obyčejnými stránkami. Naše oblíbené najdete tu.
  • RODINNÁ KRABIČKA/KNÍŽEČKA. Dárek k prvním narozeninám, aneb zalaminované fotky rodinných příslušníků v krabičce. Mohou být třeba na kroužku, nebo jako leporelo, či klasicky ve fotoalbu. Dítě si prohlíží. Pojmenovává. Určuje kdo k sobě patří. Podává dle zadání, později třeba pokládá vedle sebe a procvičuje tak určení místa - vedle, před, za apod. To už jsme ale zas u větších dětí.
  • HUDBA. Aneb ta s řečí, rytmem a rozvojem mluvidel i sluchu dost souvisí. Vhodné jsou různé hudební nástroje. Některé jde dělat podoma, třeba bubínek (ten náš neměl moc dlouhou životnost), další jednoduché pomůcky mám v jesličkovém článku (chrastítka, jednoduché bouchání větviček...) a že to dělání zvuků a hluku děti opravdu bavilo! A samozřejmě je mraky věcí, které můžete koupit, xylofon, obyčejný bubínek, rumbakoule, triangl, krokodýl... Dbejte ani ne tolik na barevnost a líbivost, jako spíš o to, aby měly hračky dobrý zvuk, aby byly uším lahodné ;)
  • A samozřejmě zpěv. Písničky a říkačky jsou super při každém čekání a prodlevách, cestování... A jako pomůcka Vám mohou sloužit Zpívánkové kartičky. Za mě jedna z top věcí, co doma máme a má využití už skoro dva roky.
  • DIVADÝLKO. V tomto období ještě nebudou hrát děti samy, ale je k tomu zapotřebí maminka. Využít můžete prostě plyšáky a přehrát situace z běžného života, nebo si pořídit nějakou sadu maňásků, to už je na vás. Aby si pohrály děti samy a začaly mluvit za jiné postavy, k tomu dojde až tak po druhém roce, spíš před třetím, či později. My hráli třeba stínové divadlo.
  • Obrázková kostka. Doma vyrobená, spojuje motoriku - hod, doběhnutí a řeč - pojmenování toho co je na obrázku.

Svět kolem nás

  • FIGURKY ZVÍŘAT. Tak tady se můžete rozjet. Figurky zvířat jsou vděčné dárky. U nás zvítězily propracované reálné, ale z plastu. Krásné jsou ale i dřevěné. Je to vděčný dárek. Takovéto když nevíte co šoupnout jako maličkost do velikonočního balíčku, k svátku, ke dni dětí atp. Nechá se s nimi dělat mraky věcí a ocení je i jako větší. Hračka, kterou prostě za rok nestrčíte do krabice s nápisem pro mimina. Rozšířením přiřazování zvířete ke kartičce, je hledání zvířecích rodin. Můžete mít kartičky koupené, nebo tisknout a laminovat.
  • PŘÍRODNINY. Nechte děti hrát si, sbírat a manipulovat s přírodninami. Děsně je to baví, všechny ty klacky, kamínky, šišky, ulitky... Co jim k tomu můžete pořídit jsou nějaké látkové pytlíky. Naše malá si moc ráda ty své poklady někam dává a proto má několik obyčejných pytlíků na mašličku ze zbytků prostěradel. Další hrátky s přírodninami.
  • MAGNETKY. Ty jeden čas dceru bavily opravdu hodně. Nandávání/sundávání na lednici/myčku. Je zapotřebí sehnat kvalitní, takové které dítě nespolkne. Páč magnet v těle je dost prevít. Ideální jsou buď takové ty s celou magnetickou fólií, nebo prostě velké, pozor na ty co mají nalepený malinký magnet vzadu. Plus jde o vkusnost, najít hezké magnety dá práci. Ale třeba Lesní svět má pěkné (i když také ne s úplně velkým magnetem), ty nám přinesl Honzík z nějaké výstavy, prodávali je u stánku Lesy hl. města Prahy. A tu jsem našla dřevěné, kde je psáno od dvou let.

Senzomotorika, objevování







  • Různé SMYSLOVÉ BOXY - v krabici je nasypaná nějaká surovina a v té se hledají drobnosti, surovina se přendává, přesýpá, převáží autíčky. Je z toho spousta bordelu, ale i zábavy. My dělali třeba s rýží.
  • VODNÍ HRÁTKY - kdybych měla vypíchnout co nejvíce frčelo na hraní s vodou v tomto období, byly by to určitě kelímky a různé láhvičky a pro nejmenší vodolepky. Konkrétní tipy na hrátky s vodou můžete najít zde.
  • VĚCI NA PÍSEK - pískoviště je asi tutovka. A nějaká ta sada je prostě nutnost. Kyblík, lopatka, hrabičky, sítko, bábovky... Problém bývá občas trvanlivost takových hraček, páč většina je z plastu. Já bych ocenila zase kovové bábovky, ale nikde jsem je nenašla. Zato jsem našla hezkou lopatku.
  • Tác s různými krabičkami a zkoušení otevírání (možnost mít uvnitř malý poklad, jako motivaci, ale není třeba.
  • SEZNAMOVÁNÍ S BARVAMI - hraček na podporu poznávání a třídění barev je mraky. V tomto období, ale není čas pro nějaké drilování, tak netlačte na pilu. U nás to nakonec přišlo samo od sebe. Třídit nám moc holka nechtěla. A pak najednou krátce po druhém roce začla prostě barvy rovnou pojmenovávat. Ale protože vím, že jsou děti, které barvy zajímají dřív uvádím tu i tuto možnost ;) Třídění brček do stejnobarevných kelímků. Plato od vajec a barevná vajíčka. Třídící barevné kartičky.
  • POROVNÁVÁNÍ VELIKOSTÍ. Vkládací kelímky už máte asi doma od miminka. U nás bavily i později. Další pomůckou k velikostem u nás bylo přiřazování velikostí různých tvarů. Existují i vkládačky - třeba montessori tři velikosti koleček. Nebo můžete nechat dítě, ať hledá správné víčko k správné sklenici, bude porovnávat velikost a ještě si procvičí jemnou motoriku při nasazování/šroubování.
A pak tady máme:


  • KOSTKY. Kostky jsou nutnost, asi je jedno, kterým směrem se vydáte. Ale jsou potřeba, pro manipulaci, stavění, prostorovou představivost. Za mě je základ mít dřevěné kostky. A pak nějaké, které lze spojovat. My vsadili na Duplo, protože je to ověřená klasika. Krom stavění se dají kostky dále využívat. Lego figurky jdou použít i k jiným hrám. Zrovna tak dřevěné kostky. Tu je třeba přiřazování dřevěných kostek ke stínům.
  • VLAKY A KOLEJE. My je doma nemáme, ale dost vážně nad nimi uvažujeme. Dcera si s nimi vždy na návštěvách vyhraje. Zase podporují prostorovou představivost, fantazii, kombinování...
  • AUTA. Nějaké to autíčko by měl mít každý, i holky. I kdyby jen na převážení figurek a panenek :-)
  • KULIČKODRÁHA. Asi nic co by člověk musel nutně koupit, stačí pár ruliček od toaleťáku. My měli půjčený takový podoma tobogán pro míček. Ale samo je i kuličkodráha, třeba od Hubelina, která je kompatibilní s Duplem (ale na tu je dle mě prostor i po druhém roce, kdy je dítě více schopné se na stavbě podílet), nebo dráha pro kuličku, kde je na konci zvoneček. Nebo se na zkosenou dráhu vloží auto...
  • ZVUKOSTROM. Další líbivka. Dcera dostala k svátku. Duhové kuličky jsme zabavili a prozatím dali větší dřevěné. Hračka co baví. Má hezký zvuk. Ale na druhou stranu je to otázka pár vteřin denně. Protože kolikrát za sebou si pustíte kuličku než se nabažíte? Ale prý jsou i děti, které u něj vydrží déle... My máme od Targe, krásné zpracování. Pozor na levné varianty, nemívají příjemný zvuk.
  • DUHA. Též docela módní záležitost, které jsem podlehla. Je to prostě krásný kousek. Byl to dárek k Vánocům před druhými narozeninami. Má mnohé využití. Na youtube najdete spoustu možností, co s ní dělat. U nás se zábava teprve rozjíždí a to už jsou holce dávno dva pryč. Neházím flintu do žita, její čas přijde.
  • Další hrátky. Jak jsme hráli skořápky. Kreslení v krabici.

A aby to tu bylo kompletní, přidávám inspiraci z poliček, kde najdete konkrétní hračky, které měla dcera v jednotlivých měsících k dispozici:
Polička pro 15. měsíc.
Polička pro 16. měsíc.
Polička pro 17. měsíc.
Polička pro 18. měsíc.
Polička pro 19. měsíc.
Polička pro 20. měsíc.
Polička pro 21. a 22. měsíc.
Polička 23. měsíc.

Abych učinila za dost slibovaným tipům na dárky. Tu je konkrétně co jsme dávali my i širší rodina té naší holce.
1. narozeniny. Odstrkovadlo. Krabička s fotkami rodinných příslušníků. Leporelo. Duplo.
Svátek. Cca 18 měsíců. Zvukostrom od Targe. Sada koště/smetáček/lopatka. Kniha Podzim. Postýlku pro Náňu. Kurzovné na dětský kroužek jógy.
Vánoce. Cca 22 měsíců. Kuchyňka. Vybavení do kuchyňky. Kniha. Duopuzzle (skládají se k sobě pouze dva dílky). Duha Grims. Razítka a další výtvarné věci.
2. narozeniny. Odstrkovadlo. Houpací prkno Utukutu. Domino. Knížka.

Krom toho by Vás možná mohl zajímat seznam blbin, který jsme měli na dálkový let s 14 měsíčním batoletem. Jak jsme se zabavili na chalupě s tím co jsme našli. Jak jsme zabavili batole v kempu. Nebo jak vypadal náš low cost pokojíček.

Když už něco objednávám na netu a nekupuji po bazarech, jsou mi sympatické tyto eshopy: (vždy tam najdu něco co "nutně" potřebujeme :)
Chytrá opička
Agátin svět
Hugo chodí bos
Samostatné dítě
Monte-shop

Mno asi jsem neobsáhla vše, další tipy můžete psát do komentářů ;)

6 komentářů:

  1. Hani moc děkuji za Vaše tipy.... v létě jsem nestíhala dceři vymýšlet nové pomůcky (pouze jsem je zapisovala na papír) protože jsem tu měla i našeho školáka (který jí ovšem pomůcky vynahradil) :-) ted už snad bude více času na to naše tvoření. Obdivuji jak zvládáte dát toto vše dohromady, polopatě to sepsat, dát odkazy... PARÁDA! Musí Vás to stát hodně času. Určitě mnoha rodičům (možná i prarodičům) pomůžete při výběru hraček a dárků. Díky! Hanka Kju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za pozitivní ohlas. Tyhle články dají dost práce, ale vidím v nich smysl. Často se mě někdo ptá co koupit a já tak nastřeluji. Tady je vše po kupě. Myslím, že se mi to jednou bude hodit i zpátky v práci. Tak hodně času na to být spolu ♥ já se také těším na ty klidnější dny a tvořeníčko...

      Vymazat
  2. Opravdu krásné, opět ukládám do složek i do paměti. Díky za Vaši pečlivou práci, Hani :-) Lucie

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)